Woody Shop

Furniture for a new reality

‹‹Oppbevaring på liten plass››
Møbler for en ny virkelighet…
Året var 1994. De fleste norske hjem var sterkt preget av syrelutet furu – kraftige og upartiske møbler med et "gammelmodig" design. Snakket vi med kunden var svaret: det er ikke annet å få tak i. Snakket vi med forhandlerne var svaret: det er dette kundene vil ha.
Vi mente det var på høy tid med en forandring. Woody Shop-konseptet ble født med sine tre delkonsepter produkt-, butikk- og kommunikasjon med forretningsideen ‹‹Oppbevaring på liten plass››. Vi var nok forut vår tid, og spådde bl.a. flere enehusholdninger, mindre boliger og hjemmekontoret. Det ble eksport til 12 land, flere utmerkelser og "awards", oppturer og nedturer, utrolig mye arbeid og utrolig mye gøy. Nedenfor har du hele historien.




Kykeliky!
Vi lærte amerikanske, japanske og franske innkjøpere å uttale produktnavnet ‹‹Kykeliky››
Det hele startet med et studie på hvordan vi bor og lever. Hver eneste ting som fantes i de fleste hjem den gangen ble målt og veid, inkludert helt nye standarder som var på vei inn – eksempelvis DVD-formatet. I fokusintervjuer fikk vi høre at folk savnet mer praktiske møbler. Ikke minst møbler, inventar og innredning som i langt større grad kunne kombineres for å skape en egen personlig stil.
Vi ønskes også å skape et selskap med personlighet, omtanke og humor. Mulig vi gikk litt for langt i oppstarten vedrørende humoren, men den skapte mye oppmerksomhet, latter og nysgjerrighet…


What we choose to surround ourselves with affects our wellbeing and our state of mind. That is why Woody Shop rebels against all that gray and indifferent. Our products appeal to the creative instinct inn all of us; you are not just buying new pieces of furniture, but bringing home creative joy.
Woody Shop-katalogen
Høye amisjoner – lave budsjetter
Første lansering inneholdt 36 ulike produkter hvor alle kunne kombineres.
Det skulle være som en ‹‹godteributikk›› både for sluttkunden og innkjøperne.

Alle har mange ting
‹‹HOMEBASE›› oppbevaringsmodulen som passet til alle rom, og som du enkelt kunne endre til ni ulike design uten ekstra deler. Den kunne også bygges i rekke, i høyden, være ditt nattbord, hjemmekontor eller organisere lekene.

Alle trenger litt støtte
HYLLEKONSEPTET med hylleplater og hylleknekter som kunne kombineres på utallige måter. Like godt egnet for bad, soverom, kjøkken, barnerom, stue og kontor. Med skjulte oppheng, og smarte veggmaler for enkel montering.

Alle har noe de er stolte av
‹‹BUTLER, CLIFFHANGER, SNAIL & PIRAYA›› vakre og praktiske veggmøbler for de tingene du ønsket å vise fram. Nordisk bjørk kombinert med et annet norsk råmateriale – aluminium – ga et nytt og unikt designuttrykk.

Alle har noe å skjule
‹‹KYKELIKYSKAPET›› ble en snakkis langt utover landegrensene. Hele skapserien ble en stor suksess med sine unike fronter og svært praktiske og fleksible skrog. Ikke minst – de passet inn i alle rom, og ble brukt til utallige formål.
Jeg husker fra møbelmessen i Köln… En innkjøpssjef for Europas største produktkatalog den gangen (i dag netthandel). Han kom inn på standen vår, og uten å si et ord – løftet han opp en eske med modulen ‹‹Homebase››, gikk ut i en korridor hvor det var et nakent betonggulv, snudde esken slik at et hjørne pekte ned mot gulvet, og så slapp han den fra skulderhøyde… Esken og innhold var like helt. Han kom tilbake og sa kun: Approved! – så gikk han videre, mens en assistent la igjen en bestilling.
Anne Mette

Ikke ‹‹bare›› møbler
Produkt • Butikk • Promotion
Det helhetlige Woody Shop-konseptet besto av tre delkonsepter, og det ble lagt ned like mye arbeid i hvert konsept. ‹‹Produkt›› besto av småmøbler, egne opphengsbeslag, veggmaler og spesialdesignet emballasje. ‹‹Butikk›› besto av shopdisplay og salgsmateriell. ‹‹Promotion›› inneholdt brosjyrer, produktkort, salgsmapper, messestanddesign og en del events. Det ble lagt ned mye arbeid i tekster, og alt ble oversatt til engelsk og tysk, mens alle monteringsanvisninger var laget som steg-for-steg tegneserier. Selskapet var også tidlig ute med en nettside.

Én katalog som ble til 12 millioner
Livet byr på mange tilfeldigheter…
USA ble et stort marked for Woody Shop. Med gjestekontor hos Innovasjon Norge i San Fransisco ble det en mulighet for å bruke opp alle bonuspoeng hos et flyselskap til å ta en liten ferie på øya Kauai. En B&B med bare fire gjesterom ble valgt som overnattingssted, og allerede første dag ble Woody Shops gründer kjent med et par fra Dallas. Hva snakker man om når man tilfeldigvis havner ved samme frokostbord? – Jo, hvor en kommer fra, og hva jobber man med. Woody Shop ble nevnt, og nysgjerrigheten ble stor. Har du en brosjyre? Jo, faktisk, det lå en brosjyre i håndbagasjen… Brosjyren ble med paret tilbake til Dallas, og ikke lenge etter kom en henvendelse pr. telefon.

Kan du fly via Dallas på vei hjem? Den største kjeden på oppbevaring i USA ønsket en prat. For å gjøre historien kort: en kort ferie, en felles frokost og en brosjyre førte kort tid etter til en lansering i de fleste stater, og fire sider i en årlig, og svært populær katalog som ble trykket i 12 millioner eksemplarer…
Når verdens største møbelkjede kopierer deg – er det ikke annet å gjøre enn å ta det som et komplement. Når en norsk kjede kopierer deg like etter, er det allikevel grunn til å bli litt oppgitt og småsur…
Jungeltelegrafen minus Janteloven
Det tok litt av. Merket for God Design, The Pinnacle Award (1. pris) på verdens største møbelmesse, flere nominasjoner til Red Dot Award, presentert på God Morgen Norge, undervisningscase på høyskoler, fast skryteprosjekt hos Innovasjon Norge og Eksportrådet, gjennomgående illustrasjon i Patentstyret årsrapport, vervepremie for møbel- og interiørmagasiner, aviser og blader som ringte hver uke, utstilt på norske ambassader i flere land, og kopiert av store internasjonale møbelkjeder.
Ikke en eneste pressemelding ble sendt ut, og sosiale medier fantes ikke – kun jungeltelegraf, populære brosjyrer og noen messedeltagelser – og aldri noen ‹‹(nett)troll›› – bare hyggelige lykkeønskninger.


Oppturer & nedturer
En gründersuksess blir ofte fremstilt som en ‹‹over-natten-suksess›› – som en strak linje fra etablering til positive resultater – slik er det aldri…
Hull på feil sted
En produksjonssjef ringer og forteller at de har oppdaget at hullene til hengslene på 1500 skapfronter har blitt frest inn på feil sted. Ikke nok med det – skapene har også blitt pakket og sendt ut til kundene…
11. september
En 40 fots container fullpakket med all vår likviditet, og hele vårt varelager ble sendt til en stor lansering i USA. To dager før containerskipet nådde havnen i Houston, fikk vi beskjed om at alle havner i USA var stengt, og at alle skip måtte returnere. Ingen forsto hvorfor før vi så nyhetssendingene. Fire fly var kapret, og alle husker de uvirkelige og historiske bildene da World Trade Center kollapset.
Medbrakt snø i 44 varmegrader
Vi var invitert av en amerikansk kjede til å holde en presentasjon av konseptet foran alle salgsmedarbeiderne. Vi startet det hele med Secrets Gardens ‹‹Moving›› på full styrke og norske snøkledde fjell på storskjerm. Ute var det 44 varmegrader, mens inne reiste 2000 shortskledde amerikanere seg med tårer i øynene.
Den franske innkjøpssjefen
Innkjøpssjefen for Europas største varehuskjede kom inn på standen vår på møbelmessen i København med et langt kobbel med assistenter på slep. Det ble raskt gjort kjent at han forhandlet ikke med kvinner, så en av våre mannlige designere måtte steppe inn for selskapets gründer og leder. Vi kunne ikke annet enn å le.
Hva skjedde så?
Etter 10 år var det på tide å tre ut. Morsrollen ble viktigere, og 10 år med hardt arbeid tar på. Selskapet og konseptet ble solgt til en investorgruppe som bl.a. eide to møbelkjeder, men når du dropper det personlige uttrykket, sjelen og humoren i konseptet, blir det krevende å lykkes. Allikevel, mange av produktene – både de som var i salg, og de som lå klare på tegnebordet – sammen med merkevarestrategien og markedsføringen – ville ha vært like aktuelle i dag. Vi bor på mindre plass, stadig flere jobber fra hjemmekontor og vi søker individuelle løsninger i våre hjem.







